Australie (part 2) - Reisverslag uit Cairns, Australië van Robin Peeters - WaarBenJij.nu Australie (part 2) - Reisverslag uit Cairns, Australië van Robin Peeters - WaarBenJij.nu

Australie (part 2)

Door: Robin Peeters

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 Maart 2013 | Australië, Cairns

Uiteindelijk zijn we lekker in de Jucy campervan richting Byron Bay gereden..
Byron Bay staat bekend om haar hippie-achtige uitstraling. Aangezien dit een leuk plaatsje is om te verblijven, hadden we besloten om een aantal dagen in Byron Bay te vertoeven. We hadden onze plaats op de camping geregeld. Vervolgens zijn we Byron Bay ingetrokken. We hebben hier de sfeer geproefd. Er hing een typische "surfsfeer". Alles en iedereen doet alles op het "gemakske" en overal vind je groepen surfdudes. Denise had uit impuls ervoor gekozen om haar duikpapieren te gaan halen op The Great Barrier Reef. Na een dagje sfeerproeven zijn we wat gaan eten. Naar het eten zijn we richting het strand gelopen om te genieten van een mooie, heldere, sterrenhemel. Op dit strand hadden we een prachtig uitzicht op de vuurtoren van Byron Bay (wat tevens het meest oostelijke punt van Australië is). De volgende dag zijn we vertrokken naar Nimbin. Nimbin is een dorpje wat vlak naast Byron Bay ligt. Dit dorpje staat bekend om haar echte, vintage, hippiesfeer. Overal in dit dorpje zie je de verdwaalde "woodstock" hippies ronddwarrelen. De een nog "higher" als de ander. Buiten het feit dat iedereen het niet helemaal meer op een rijtje had, hing er wel een hele gemoedelijke sfeer in dit dorp. Iedereen is je vriend en je kan niets fout doen. Een leuke ervaring en een must voor de oostkust reiziger! Vervolgens zijn we weer terug gereden naar Byron Bay waar we ons hebben voorbereid voor de rest van onze trip.
De keuze was echter al snel gemaakt. De volgende bestemming was surfers paradise. Na een ochtend rijden kwamen we aan in surfers paradise. Een stad gebouwd aan de kust die volledig draait om surfen. De kustlijn wordt getekend door skyscraper appartementen waar de toeristen in kunnen verblijven. Ook loopt er langs de kust een sfeervolle boulevard. Het was enorm warm. We wilden alle drie zo snel mogelijk de zee in. De pret hield echter al gauw op aangezien er overal borden stonden dat je het water niet in mocht. De zee was te woest! Na de lunch zijn we doorgereden naar onze volgende bestemming. In de avond kwamen we aan in Noosa Heads. Noosa Heads is alles wat je verwacht van de oostkust van Australië. We hadden een camping uitgezocht. Vervolgens zijn we met de bus richting The main beach gegaan. Noosa Heads is een plaatsje voor de elite. Overal zie je grote villa's die uitkijken op de zee.
We zijn doorgelopen naar het strand. Een prachtige locatie om je dag op te vullen. We hadden ons plaatsje al gauw gevonden. Snel legden we onze handdoeken weg en sprongen we de zee in voor onze langverwachte duik.
Op datzelfde strand was ook een surfwedstrijd gaande. Ook hier was het weer op en top relaxen. Na een dagje strandhangen, shoppen en ijsjes eten was het tijd om weer richting de camping te gaan. Op onze terugweg zagen we een (wilde) koala in de bomen zitten. Een prachtig gezicht!

Na maximaal uitgerust te zijn, zijn we de volgende dag vertrokken richting Hervey Bay. Dit plaatsje is de opstap voor Fraser Island. Een eiland dat bekend staat om haar mooie stranden. Denise heeft hier een dagttip genomen naar Fraser Island. Dit in samenzijn met 2 Nederlanders die ze op de camping had leren kennen. Ik en Daan hebben wederom een relaxdag gehouden (lees: eten aan het strand, winkeltjes afstruinen en een bezoekje aan de plaatselijke sportschool.)
Na Hervey Bay zijn we vertrokken richting Airley Beach. Volgens ons een van de mooiste plaatsjes aan de oostkust. Bij Airley Beach lag een grote lagoon. Een lagoon die pal naast de zee lag, omringd door palmbomen en een uitzicht op zee en bergen. Hier hebben we maximaal kunnen genieten. Ook zijn we naar een waterval geweest (zie Facebook foto), waar we sochtends gedoucht hebben onder een waterval. Savonds zijn we uit eten geweest. De volgende dag had dezelfde inhoud. Ook zijn we savonds nog wat wezen drinken.
Naar een aantal dagen in Airley Beach te hebben vertoefd, zijn we vertrokken richting Cairns. Naar een lange rijdag zijn we gestopt in Townsville om te overnachten. De volgende dag zijn we vroeg vertrokken. In de middag kwamen we aan in Cairns. Eenmaal aangekomen in Cairns hadden we een camping geregeld. We hebben de rest van de dag lekker rustig aan gedaan. We hebben Cairns ontdekt. Savonds ben ik samen met Denise naar een Reef Teach presentatie geweest. Tijdens deze presentatie kregen we uitleg over wat The Great Barrier Reef allemaal te bieden heeft. Vervolgens zijn we naar de camping gegaan. We lagen vroeg op bed omdat de volgende dag het begin was voor de 5 daagse duikcursus van Denise.
Denise is de volgende dag vroeg vertrokken naar haar cursus. Daan en ik hebben een dagje genomen om Cairns te ontdekken en om te genieten van elkaar. De volgende dag had dezelfde inhoud. De dag daarop zijn Daan en ik vertrokken richting Port Douglas. Na een prachtige route van Cairns naar Port Douglas kwamen we aan op de camping. Port Douglas was voor ons het opstap punt naar The Great Barrier Reef. Eenmaal aangekomen hadden we de tour geboekt voor de volgende dag. We hebben die dag nog lekker aan het strand gegeten en genoten van de relaxed sfeer van Port Douglas. De volgende dag moesten we vroeg op. We werden door een busje opgehaald en afgezet bij de boot die ons naar The Great Barrier Reef zou varen. We werden warm ontvangen door de crewmembers. Eenmaal op de boot werd ons vriendelijk doch dringend verzocht om wat sea sickness pills te slikken. Dit, omdat de zee nogal woest zou zijn. Daan en ik keken elkaar nonchalant aan en gaven maar gehoor aan het verzoek. We waren nog geen 15 minuten onderweg of we wisten wat ze bedoelde met sea sickness. De oh zo opgewonden sfeer op de boot was verdwenen. Er heerste doodse stilte. Iedereen deed zijn best om niet over te geven. Toch waren er een flink aantal die buiten boord hingen! Na een ruig boottochtje kwamen we aan op de eerste duikesite van The Great Barrier Reef. Daan en ik zijn gaan snorkelen. Tijdens het snorkelen zagen we de vissen, dieren en planten. Van Nemo-visjes, tot schildpadden en zelfs een haai. Alles komt voorbij gezwommen. Het koraal had alle kleuren van de regenboog. Vervolgens werden we binnengeroepen en werden we gebracht naar de volgende site. Ik ben hier gaan duiken en Daan is gaan snorkelen. Ook hier was het weer prachtig! Na de duik hebben we een goedverzorgde lunch gehad op de boot. Vervolgens werden we naar het derde en laatste duiksite gebracht. Hier heb ik weer gedoken en heeft Daan gesnorkeld. De ene locatie was nog mooier en indrukwekkender als de ander. We zijn op locaties geweest die "The outer reef" heten. Dit zijn locaties ver weg van de kust. Locatie waar de mens vrijwel geen schade heeft aangericht. Wij raden het iedereen aan om ooit een keer een kijkje te gaan nemen op The Great Barrier Reef. De national geographic beelden zijn geen leugens! Na een ruig bootritje waren we weer aan wal. Daan en ik zijn uit eten geweest en vervolgens als een blok in slaap gevallen (als 2 babies die een dag vol met prikkels te verduren hebben gekregen.) de dag erop zijn we weer richting Cairns gereden. Wegens stukken aan de camper hebben wij de camper in moeten leveren. We kregen hiervoor een goede refund. Voor de refund hadden we een hostel geboekt voor de resterende 2 dagen. Denise kwam ook terug van haar cursus met het nieuws dat ze was geslaagd en tevens ook erg had genoten van het rif. We hebben de laatste 2 dagen volop gerelaxed en genoten van het tropische weer. Denise vertrekt morgen weer naar huis. Daan en ik gaan morgen met het vliegtuig naar Brisbane. Vanuit Brisbane zullen we ons reis voortzetten naar de volgende locatie genaamd: Fiji!

• 28 Maart 2013 - 19:28

Mamsie:

Hoi U3 Wat goed van Denise dat ze duiklessen heeft genomen. Fijn dat het allemaal goed gaat. Jammer voor Denise,wat gaat een maand dan vlug voorbij. hebben jullie de kleurplaat van Bollie nog gehad.? was ik vergeten te vragen. Hoop dat het voor Denise ook een hele leuke maand is geweest.? Heb de vraagteken gevonden. Nog veel plezier Xjes mamsie

• 30 Maart 2013 - 12:58

Robin Peeters:

Mama ik kan merken dat je niet erg vaardig bent in het gebruiken van de computer... Een vraagteken vinden..?? Dat is toch niet moeilijk haha.. Maakt niet uit... Lief dat je zulke grappige berichtjes stuurt.. Xxx

• 05 April 2013 - 10:09

Jolanda:

Tjonge jonge, helemaal gemist dit stukje :(
    Lees het nu pas, shame on me
    Komt eigenlijk omdat ik al sinds paaszaterdag, das morgen gewoon alweer 'n week geleden, niets meer van jullie heb vernomen!!
    Radio stilte als in ..."zoek het allemaal maar lekker ff uit dit zijn onze laatste 2 weken"?
    Of...geen internet verbinding?
    Please let me know