Tahiti/Moorea - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Robin Peeters - WaarBenJij.nu Tahiti/Moorea - Reisverslag uit Papeete, Frans Polynesië van Robin Peeters - WaarBenJij.nu

Tahiti/Moorea

Blijf op de hoogte en volg Robin

12 December 2012 | Frans Polynesië, Papeete

Dag 1 Tahiti..
Eenmaal in het vliegtuig, was ik erg blij.. Lekker muziekje stond er op en we kregen een bloemmetje. Ik nam een magazine voor mijn neus en zag er mooie witte zeestranden, koraal, parels en plaatjes van vissen.. Dacht heerlijk.. Zo na al dat gewandel in Amerika kan ik lekker 3.5 week rustig aan doen, nieuwe mensen ontmoeten, rondtrekken op de eilanden (evt met iemand anders) en met Daan het een en ander afspreken via Skype voor Nieuw Zeeland.. Dat was mijn intentie
Gezien de vlucht in de avond/nacht was, heb ik van de 8 uur durende vlucht 6 uur geslapen..
Toen we eenmaal boven Tahiti vlogen, zag ik al een deel van de mooie blauwe zee.. Heerlijk dacht ik.. Nu kan ik gaan relaxen..
Ik werd een uur later dan gepland opgehaald door de eigenaar van het pension waar ik verbleef.. Fred heet hij.. Aardige man en was volgens hem druk op de weg, waardoor hij te laat was..
De zon scheen en Fred moest ontbijt halen voor iedereen, dus stopte we onderweg een aantal keren.. Hij haalde fruit en een bakje waar vis inzat.. Lekker gekletst en dacht vrolijke man..
Eenmaal aangekomen bij het pension, vond ik het wel erg ver van Papeete zelf.. Maar goed dat kwam later.. Er zaten diverse personen, waarvan ik dacht dat het backpackers waren, aan tafel te wachten totdat het ontbijt op tafel stond.. Dus we zijn eerst gaan ontbijten.. Iedereen praatte Frans en je merkte al gauw dat er kliekjes waren.. Ik kan geen Frans dus dan even aftasten wat je kan.. Ineens waren de meeste al weg.. Een meid bleef aan tafel zitten.. Ze was Spaans en begon tegen mij te praten in het Engels.. Ze gaf aan dat er een Belgische meid op het pensionverbleef en dat zij hier voornamelijk voor het duiken is.. Dacht ah gezellig kan ik daarme buurten.. Deborah heette ze.. Beetje gekletst en toen vroeg de Spaanse meid of ik mee naar Papeete wilde.. Deborah ging ook mee.. Dus ik dacht gezellig.. Wij gingen te voet naar de bus, maar ik vroeg me af waar het busstation was.. Het was in ieder geval een stukje lopen.. Toen kwamen er wat verhalen naar boven.. Bussen rijden niet op tijden.. Indien ze vol zitten rijden ze gewoon verder.. Je moet niet tussen 4 en 7 uur in de middag/avond een bus willen nemen, want die rijden er rond dat tijdstip niet.. Het beste was dus om een auto te huren, want lopen naar Papeete is 3 uur vanaf het pension en Marina (haven) is 50 minuten ongeveer..De bus kwam maar niet. Toevallig reed er iemand van het pension langs en gaf ons een lift naar Marina.. Ik ben samen met de Spaande meid richting Marina gegaan, daar was namelijk een internet cafe waar je gratis kon internetten.. Deborah ging naar Papeete zelf en wij zouden later komen.. Wij wat gedronken en ik ben ook nog gaan internetten natuurlijk.. Eenmaal klaar wilde we de bus pakken naar Papeete.. Die kwam maar niet en wat doet die Spaanse meid die wilt gaan liften.. Dus daar had ik al mijn twijfels bij.. Ze doen het blijkbaar vaker.. Dus natuurlijk een kerel stopt en neemt ons mee.. Uiteindelijk waren we in Papeete en wat was het daar een drukte op de markt.. Ik had daar weinig zin in, maar ze liet me even snel zien welke bus ik moest hebben en waar ik doe moest nemen.. Dus even gebleven en ik dacht ik ga lekker terug, relaxen op het strand en dan kijk ik wel..
Eenmaal de bus gepakt kwam ik ongeveer een uur later aan op het pension.. Helemaal niemand was er, dus ben ik richting het strand gelopen.. Inmiddels was het lichtelijk gaan regenen.. Eenmaal op het strand was het totaal niet wat ik had verwacht.. Geen mooi zandstranden met super mooie wateren.. Je kon er niet eens fatsoenlijk liggen, want er lagen stenen.. Enfin.. Ik weet terug naar het hostel en gevraagd wat de code voor internet was.. Blijkt dat je voor internet moet betalen.. Dus de eigenaar zei ja voor 30 minuten betaal je 500 XPF.. dat is ongeveer 4 euro.. Dus ik dacht huh? Een half uur is niets als je verhalen op je site wilt typen,mensen wilt spreken of iets wilt opzoeken voor je reis.. Ik dacht dan maar even een half uurtje.. Tevens was er nog niemand op het pension.. Rond 5 uur in de avond kwamen ze binnendruppelen.. Ook Deborah kwam terug.. Daar heb ik een tijdje mee staan kletsen.. Wat blijkt de meeste die hier zitten zijn Frans (tevens over heel Frans Polynesie), werken hier op het eiland, maar zitten in het pension omdat het goedkoop is.. Overdag zijn ze dus weg.. Het is regenseizoen dus het weer is niet goed.. Regent voornamelijk, internet moet je voor betalen en alles ligt ver van het pension.. Deborah sprak ineens voluit en gaf aan dat volgens haar en meerder die ik heb gesproken Tahiti het meest lelijke eiland van alle eilanden is.. Oke dacht ik daar werd mijn gevoel voor Frans-Polynesie ook niet beter van..
Dus ik zat even met een dubbel gevoel van: Wat doe ik hier als het weer niet goed is, alles ligt ver weg, veel Fransen waar je haast niet tussen komt en moet ik dan veel geld gaan uitgeven aan andere eilanden terwijl je niet de zekerheid dat het weer goed is.. Ik zou namelijk voor 3.5 week hier blijven.. Dus het ging een dikke plus naar een dikke min.. Wat te doen??
Vroeg gaan slapen, want iedereen slaapt (blijkbaar) al om 20:00 uur hier..

Dag 2
Werd om vijf uur wakker door kakelende kippen en blaffende honden.. Mmmmh.. Oke dat is niet fijn.. Het wordt al om 05:00 uur licht.. Boekje gelezen en nagedacht wat ik op Frans Polynesie wilde doen.. Eenmaal aan het ontbijt ging het ongeveer hetzelfde.. Veel mensen gingen weg en ik wist dat er een jongen was gearriveerd, maar die lag nog te slapen.. Misschien kon ik daar wel mee optrekken.. Doordat ik eigenlijk alleen op het pension was, alles ver weg was en het geen strand weer was, omdat het regende en het strand niet echt comfortabel ligt met al die stenen, begon ik erg te twijfelen of dit wel iets voor mij is.. Iets wat ik als tropisch zou moeten ervaren, voelde ik niet op dat moment.. Ik heb daarom besloten er maar een week trip van te maken.. Ik ga dus ipv 3.5 week hier te blijven maar een week zitten en dan vertrek ik al naar Auckland.. Dus de 12e van December vertrek ik..Misschien begrijpt niet iedereen dat, maar ik wil wel een leuke reis hebben en ik heb dat op dit moment niet.. Het is regen seizoen en men weet niet wanneer het beter wordt.. Tevens zou het op de andere eilanden ook niet heel zonnig zijn.. Lokale bevolking praat alleen Frans en volgens de Fransen die hier zitten zitten de meeste eilanden vol met Fransen.. De niet Fransen zitten in Resorts, maar daar krijg je natuurlijk geen binding mee..
Uiteindelijk werd die jongen wakker.. Dominique is zijn naam.. Komt uit Duitsland en heeft een half jaar in Australie gestudeerd.. Is hier voor 3 dagen en vliegt erna naar Amerika voor 10 dagen, waarna hij naar huis gaat om Kerstmis met zijn familie te vieren.. Beetje gekletst en uiteindelijk zijn we samen dingen gaan doen.. Verrassend genoeg begon de zon te schijnen.. Zijn gaan snorkelen, maar al snel begon het te regenen.. Dus zijn weer terug gegaan naar het Pension.. Ja en nu.. Het stopte met regenen en zijn met de bus, die kwam toevallig langs en was niet vol, naar Marina gegaan.. Daar zijn we wat gaan internetten en hebben wat gedronken.. Uiteindelijk hebben we besloten een auto te huren, maar ik ben hier nog dagen en hij 2 dagen.. Dus hij betaald twee dagen de auto mee... Na Marina hebben we boodschappen gedaan.. Alles is overigens erg duur hier.. Zelfs in de supermarkt.. Denk dat je voor dingen het dubbele betaald als in Nederland..Het was rond 16:30 uur en er kwam maar geen bus langs.. Dus 45 minuten gewacht en ineens stopt een auto uit zichzelf.. Is een meid, welke op Frans Polynesie woont en zegt dat ze ons brengt naar het Pension.. Heel lief van haar... Beetje gekletst en ze gaf aan dat de prijzen zo hoog zijn, omdat de feestdagen eraan komen.. De prijzen schieten dan ineens omhoog.. Eenmaal afgezet besefte ik dat het echt beter is om een auto te huren..
Na de avond maaltijd ben ik weer op tijd naar bed, aangezien iedereen dat doet..

Dag 3
Weer wakker om half 5 in de ochtend vanwege kakelende kippen.. Word je niet bepaald vrolijk van.. Ik heb een auto gehuurd voor 5 dagen.. Dominique en ik zijn na het ontbijt in de auto gestapt en erop uit gegaan.. Dominique is geen ochtend mens.. Hij doet overal zo lang over, met name opstaan, en laat zijn berekeningen overal op los....Natuurlijk besef ik zelf ook dat Frans Polynesie duur is..Maar zullen we het maar erop houden dat het echt een student is.. Eindelijk eenmaal in die auto zijn we het eiland rondgereden.. Hebben de Maraa grotten gezien en de witte zand stranden, die je volgens het internet op Tahiti moet hebben, hebben wij in ieder geval niet gezien.. Dus mijn heerlijke relaxe gevoel voor Tahiti is ver te zoeken. Voor de verandering regende het weer... Dus een tip.. Ga niet in December want dan is het regen seizoen en blijf vooral niet te lang in Tahiti.. Daar vind je de witte stranden niet.. Nadat we het eiland rondgereden hadden, zijn we richting de Ferry gegaan.. We hebben besloten de volgende dag naar Moorea te gaan.. Retourtje met auto was 60 euro p.p .. indien je zonder auto ging betaalde je 20 euro p.p. Besloten om dan zonder auto te gaan en daar een scooter of auto te huren..
Toen we terug waren was een een meid, welke uit Hawaii komt, net teruggekomen van een cruise.. Ze blijft nog een nacht hier slapen en vertrekt dan naar huis.. We hebben samen pizza gehaald en ze heeft mij het een en ander verteld over haar cruise.. Ze heeft een cruise op Fiji gehouden en geboekt via Captain Cooks cruis.. Ze had een lonely planet van South pacific bij de hand en gaf op de kaart aan hoe de cruise eruit zag.. In Fiji heb je diverse kleine eilanden.. Zij heeft de eilanden aan de noord/oost zijde gepakt.. Kan zo niet de namen benoemen.. Ze zei al aangezien het weer hier slecht is, kun je misschien beter daar wat meer besteden.. Is volgens haar zeker de moeite waard.. Heeft ze wel een punt.. Uiteindelijk ging ze naar bed en mocht ik de lonely planet houden van haar.. Dus ik heb haar natuurlijk bedankt ervoor..

Dag 4
Dominque vroeg of ik hem wakker wilde maken indien ik wakker zou zijn.. Ik stond natuurlijk al weer eerder op, want de kippen hadden mij natuurlijk alweer gewekt.. Daar wordt ik ook zo moe van.. Maar goed.. Ik wilde Daan nog spreken voordat ik ging, dus ik dacht dan wacht ik voor bij de receptie, totdat die open gaat en dan vraag ik de draad voor internet.. Om 07:15 ging de deur van de receptie open en de vrouw van de eigenaar groette mij.. Ik vroeg daarop gelijk natuurlijk of ik de bedrading van het internet mocht.. Ze was een beetje geirriteerd en daarna kwam haar man naar buiten die wees naar een klein blaadje met 07:30 uur am/20:00 pm erop.. Ochjee ik was een kwartier te vroeg.. Hij was ook geirriteerd om dat ene kwartiertje.. Ja je kunt je maar ergens druk om maken.. Nadat ik van de vrouw des huizes de kabel van het internet kreeg merkte ik dat ze nog geirriteerd was.. Ze gaf de kabel niet aan mij maar legde die op de stoel.. Ik zei nog een keer sorry maar ze reageerde er niet op.. Dan niet he! Internet aangezet en nadat ik met Daan gepraat te had, ben ik samen met Dominique richting de haven gereden.. We hebben een kaartje Moorea gekocht en zijn op de boot gestapt.. Het had de hele nacht geregend, dus het enige wat wij wilde was dat het droog was.. Eenmaal aangekomen hebben we een scooter gehuurd en zijn zo het eiland rondgereden.. Al snel zagen wij dat dit een veel mooier eiland als Tahiti was.. Je zag meer zand stranden en een blauwe zee.. Er waren ook meer resorts.. Dit was meer het soort Frans Polynesie wat ik had verwacht.. Na even rond te hebben gereden begon het ineens heel hard te regenen.. Dominique gaf erna aan dat hij ook meer van Tahiti had verwacht.. Nu het regende op Moorea besefte hij ook dat je zonder zon en regen weinig kunt doen op de eilanden.. Plus de ligging van het pension en de Fransen die er zaten, waar je bijna geen contact mee kon maken.. Wij hebben een uur ergens onder een afdak gestaan en uiteindelijk besloten toch maar verder te gaan op de scooter.. Ik had van Deborah (Belgische meid) vernomen, dat er een op het eiland een leuk restaurant zou zijn, welke aan het water lag.. Zou Tipaniers heten.. Wij zagen op de kaart dat het niet al te ver was.. We zijn er, door de regen, op de scooter heengereden en uiteindelijk kwamen we er doorweekt aan.. Eenmaal aangekomen bij het restaurant zagen wij dat het uitzicht, HET soort uitzicht was, wat je op plaatjes zag.. Het enige mindere was dat het regende.. Mooie blauwe zee, zandstrand en palmbomen... Daar wat gegeten en na een uur stopte de regen.. De zon kwam ineens even tevoorschijn..Wij snel de rekening betaald en doorgegaan naar ons begin punt.. Na een uur rijden zagen we de haven liggen.. We hebben de scooter ingeleverd en zijn met de boot richting Papeete gegaan..
Dominique heb ik in de avond afgezet op het vliegveld, zodat hij zijn reis kan gaan vervolgen..



Dag 5
Weer vroeg uit de veren vanwege die stomme kippen. Uit bed gestapt en Alex, Franse jongen, zat ook al buiten te roken. Hij was ook wakker geworden vanwege de kippen. Beetje mee gekletst en hij heeft zijn reisverhalen verteld. Daarbij gaf hij tips en plekjes die ik eventueel zou kunnen bezichtigen. Het weer was er ook niet beter op geworden, want het begon alweer te regenen. Ik ben gaan ontbijten en heb wat gekletst met een meid die ook Engels kan. Gezien het slechte weer en omdat het zondag was haast alles gesloten inclusief de winkels in de stad Papeete. Ik heb erna even met Daan zitten skype, maar dan gaat de tijd natuurlijk even snel. Ik ben erna terug gegaan naar het zit gedeelte, vanwaar ik verblijf en Alex zat daar ook. Je hebt een boekenkast hier met diverse boeken. Ik zag toevallig dat er een boek in het Nederlands was. Die heb ik gepakt en ben ik gaan lezen. Rond de middag kwam er een nieuw iemand aan. Zijn naam is Steve en komt van origine uit Australië, maar is al 20 jaar de wereld aan het rondreizen. Zo nu en dan werkt hij ergens en komt hij overal. Hij is nu 45 jaar en ik vind het nogal wat om zo lang te reizen. Het moet je passie maar zijn. Je merkt aan hem dat het echt een Australiër is. Hij gebruikt veel de woorden fuck/fucking of shit en ik krijg het gevoel bij hem alsof hij denkt dat hij nog 25 is. We hebben eigenlijk zowat de hele middag en avond met zijn 3en verhalen uitgewisseld.

Dag 6
Weer vroeg uit bed en ben vervolgens mijn New Zealand boekje door gaan bladeren. Daarna ontbijtje gepakt en ben samen met Kathalen, Franse meid, een wandeling gaan maken. De zon scheen eindelijk, maar naarmate we iets meer richting de bergen gingen, begon het te regenen. Uiteindelijk terug bij het pension ben ik richting Pink Coconut gegaan, om te internetten. Daar even met het thuis front en Daan gesproken. Na ongeveer een uur ben ik weer terug gegaan naar het pension. Kathalene en ik wilde naar de Boutanique tuinen, echter kwam de regen er met bakken uit. Wij hebben netjes even gewacht om te kijken het misschien op zou klaren. Het werd echter alleen erger. Tevens zei de pensionhouder hier dat het code oranje was. Je hebt 3 codes en code oranje is code 2. Rood is 3. Het weer wordt blijkbaar erg slecht. Ik ben daarom blij dat ik morgen vertrek. Ze weten namelijk niet tot hoelang het zo blijft. Na een uurtje op het pension te zijn, hebben we toch besloten om naar Papeete te gaan. We zijn in de regen naar de auto gerend. In Papeete zijn we naar de markt gegaan en hebben er een beetje rondgewandeld, foto’s gemaakt en wat gedronken. Ik heb een parel voor mezelf gekocht. Hier zijn de parels en stuk goedkoper dan in Nederland. Ze zijn er dan ook in overvloed.
In de avond hebben Kathalene, ik, Alex (Franse jongen) en Steve ( de Australiër) een potje gekaart. Ik heb in ieder geval gewonnen.

Dag 7 en laatste dag
Weer vroeg wakker, maar dit keer van een emotionele lokale bewoner. In ieder geval dat vermoed ik want ze schreeuwde en huilde volgens mij. Ik ben naar Pink Coconut gegaan om op het internet te gaan. Ik heb een hostel geboekt in Nieuw Zeeland en mijn mail gecheckt. Ik ben samen op pad geweest met Martin, een Duitse jongen. Hij had zijn vliegtuig naar Hawaii gemist, dus moest op het vliegveld een nieuwe vlucht regelen. Ik ben er met hem heengegaan. Het vervelende voor hem is dat er maar één vlucht per week, vanuit Papeete, naar Hawaii gaat. En hij moet persé naar Hawaii toe, want hij vliegt vanaf Hawaii naar Duitsland (met een overstap in LA). Zoals ik het hoorde van hem is het een duur grapje. Ik ben daarna een middag rond gaan karren op het eiland. Zijn naar het kleine eiland, welke aan Tahiti ligt, gereden. Natuurlijk kwamen er diverse regenbuien langs. In de avond gaf Kathalene een Yoga les. Aangezien er toch niet veel te doen was, ben ik met een paar anderen yoga gaan doen. Tijdens de yoga les kwam er ineens een plens bui naar beneden. Mooie afsluiter voor mijn laatste dag op Tahiti.

Deze week had ik me heel anders voorgesteld. Ik heb de hele week regen gehad. De meeste spreken alleen Frans en alles is zo duur. De feestdagen komen eraan, dus gooien ze ineens de prijzen omhoog. Blijkbaar kan dat daar zomaar! Zandstranden moet je op een resort of andere eilanden vinden. Gezien het weer er niet beter op wordt, de Fransen weinig tot geen Engels kunnen, weinig backpackers aanwezig zijn en alles duur is vind ik het jammer om daar geld aan uit te geven. Hoofdredenen zijn het weer en backpackers. Als het weer niet op de andere eilanden beter is, waarom zou ik daar dan heen gaan. Ik heb toevallig nog een ander Nederlands koppel gesproken. Zij gaven aan naar de andere eilanden te zijn geweest. Ze hebben een mooie indruk gekregen van de eilanden, maar het weer was merendeels van de tijd niet goed. Buiten dat gaven ze aan dat te misschien beter is om met je vriend of een vriendin te gaan. Gezien de mooie stranden, het “paradijselijke” gevoel en de vele koppels op dat eiland, is het misschien niet eens leuk om daar in je eentje te zitten. Daar geef ik ze natuurlijk wel weer gelijk in.
Mijn pension ligt ver van alles, dus een auto huren moet je haast wel. Internet toegang heb je maar de pension eigenaar vraagt er nogal wat voor. Als ik een verhaal wil typen ben ik niet binnen een uur klaar.
Aan de ene kant is het wel jammer dat het zo is gelopen, maar ik heb nog andere mooie landen in het verschiet. Ik ga dan niet wachten op mooi weer. In ieder geval een ervaring die ik niet zal vergeten.
Mijn volgende verslag is vanuit Nieuw Zeeland. Tot horens.


  • 13 December 2012 - 08:17

    Robin Peeters:

    Ik ben inmiddels al in Auckland. Voelt alweer een stuk prettiger. Ik heb de zus van mijn peet tante ontmoet. Die woont in Auckland. Ik ga met haar en haar man een weekend naar hun tweede huis. Dus moeders ze hebben daar geen internet maar in de buurt wel een bibliotheek. Daar is internet. Het is bij mij twaalf uur later, dus we contacten nog wanneer we kunnen skype of iets.. Ik whatsapp papa wel.
    De foto's van Tahiti en Moorea zet ik er morgen op.

    Xxx

  • 13 December 2012 - 09:42

    Bregje:

    Balen dat het bezoek aan Tahiti tegen is gevallen. Maar wel slim dat je hebt besloten om eerder weg te gaan. Ga nu maar weer lekker genieten van het vervolg van je reis! Wij volgen hier de verhalen wel. x Bregje

  • 13 December 2012 - 18:13

    Jolanda:

    Pff, gelukkig...hoop dat nu alles 'n beetje beter gaat. En...Daan komt over 14 dagen!
    Jammer van deze tegenvaller, maar jah...je weet wat ze zeggen: "leermoment" uhu...
    Liefs van ons
    xxx

  • 15 December 2012 - 16:18

    Erwin:

    Hé (regen-) muts,

    Balen met dat weer in Tahiti. Ik was berejaloers dat je naar frans polinesië ging. Ik heb de foto's van mijn moeder gezien, die tijdens haar cruise enkele eilanden had aangedaan. Maar ja, blue sky with a lot of sun, maakt alles wel veel mooier. Natuurlijk leggen die cruiseboten ook aan op de beste plekken.
    Ik heb wel ff met je te doen, als ik dit gedeelte van je verslag lees.
    Voor je gevoel: of het vriest hier of het regent. Daarbij hebben we de laatste week veel wind, wat het koud maakt. Wij zetten de verwarming gewoon wat hoger, internetten gratis en gaan in ons warme bedje (pas tussen 23.00-24.00 uur).
    Morgen gaan we met het team pannekoeken eten in Den Hout.
    Ik kan gelukkig mee, de laatste 2 ME inzetten zijn afgeschaald. Wel inzet van een andere sectie, maar onze sectie was niet nodig. Ik stond voor 3 zondagen achter elkaar gepland, misschien dat bij Willem II-RKC onze inzet wel gewenst is. Een keer een dagdienstje op zondag was overigens ook niets mis mee.
    Ik had 2 dagen voor mezelf thuis. Angela was met haar zus naar de kerstmarkten in Dortmund en Essen. Een tip voor je voor volgend jaar, want ze kwam met tassen vol terug. De plaatsen waren ook geweldig op z'n kerst aangekleed. Ik moet stoppen, de wasmachine roept me en er zit kreukspul in.
    Veul plezier in Auckland, Erwin

  • 18 December 2012 - 17:48

    Jolanda:

    Pff, komt er nog wat van met je ervaringen in Nieuw Zeeland?? En foto's!!!!
    Kweet wel hoe 't gaat, maar wil ook graag foto's :)

    xxx

  • 18 December 2012 - 21:07

    Robin:

    Nou.. Ik kan maar 150 foto's op deze site uploaden.. Dus ik moet de foto's van Amerika er afhalen.. Ik zet donderdag er weer een verhaaltje erop.. Ik ga het nu wekelijks doen ipv om de paar dagen.. Dan zal ik ook eens wat foto's uploaden..

    xXx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frans Polynesië, Papeete

Robin

Volg de reis van Robin en Daan :-D

Actief sinds 03 Nov. 2012
Verslag gelezen: 2737
Totaal aantal bezoekers 46695

Voorgaande reizen:

05 November 2012 - 15 April 2013

Reisoverzicht

Landen bezocht: